Vracíte účastníkům jejich otázky?

09. 03. 2021 Vojtěch Benda

Metodická okénka jsou krátká zamyšlení na konkrétní témata z oblasti facilitace a lektorování, která jsou inspirována situacemi z naší vlastní praxe. Přinášíme v nich praktické tipy na zefektivnění procesu a zveřejňujeme je obvykle každé pondělí.

Účastník: Takto rozsáhlé téma přece nemůžeme stihnout za hodinu, ne?
Facilitátor: Co myslíte vy, můžeme nebo nemůžeme?
Účastník: No, mě zajímá, jestli se to zase rozkecá anebo nás budete skutečně držet u tématu?
Facilitátor: Předpokládám, že to je něco, co ode mne dnes chcete, nebo se pletu?
Účastník: No, ale mě zajímá, jestli s tím máte praktické zkušenosti?
Facilitátor: Hned vám odpovím, nicméně předtím si potřebuji ověřit ještě jednu domněnku. Je odbíhání od tématu něco, s čím se tady často potýkáte?

V roli facilitátora nebo lektora na vás od účastníků míří spousty otázek. Někdy je dobré rovnou odpovědět. A někdy je ještě lepší otázku účastníkovi vrátit. Dělám to typicky ve třech situacích:

A) Když chci lépe pochopit, na co přesně se účastník ptá a proč se na to ptá. Občas se pod otázkou skrývá nevyslovená kritika nebo něco jiného. Je pro obě strany užitečné, když nezůstaneme pouze u náznaků, ale věc vyjasníme a můžeme ji společně vyřešit.

B) Když mi jde o to, aby si na odpověď účastník přišel sám. Takový záměr mám často jako lektor. To, na co si lidé přijdou sami, si pamatují déle a lépe než informace, které dostanou ode mě. Samozřejmě to funguje jen u těch otázek, které účastník dokáže na základě svých znalostí a zkušeností vyřešit.

C) Když se mě účastník snaží nachytat na hruškách. Někdy je otázka součástí mocenské přetahované. Účastník se mě může snažit strhnout na svou stranu nebo nenápadně manipulovat s procesem, za který jsem odpovědný.

Ve všech těchto situacích odpovím na otázku otázkou. To může působit provokativně až drze. Proto je dobré pečlivě volit slova a formulace trénovat, aby nepůsobily uměle.

K tomu často přidávám dva prvky (metakomentáře) - vysvětluji proč se ptám a ujišťuji, že odpověď ode mě se účastník nakonec dozví. Zkuste si ještě jednou přečíst poslední řádek úvodního rozhovoru.

A držím se pravidla třikrát a dost. Pokud se mi ani napotřetí nepodaří získat odpověď, tak už otázku nevracím, abychom se v otázkách úplně nezamotali. V takové chvíli buď odpovím nebo otevřeně pojmenuju důvody, proč odpovídat nechci (například abych zůstal v neutrální roli).

Už se těšíte, až si vrácení otázky vyzkoušíte?


Přečtete si další Metodické okénko: Čtyři základní kroky při procházení tématem.


Byl pro vás článek užitečný? Sledujte jednoduše další - přihlaste si Edutica newsletter. Sdílejte článek ve své sociální síti kliknutím na ikony na konci článku.
Newsletter

Získejte naše know-how

Zájemcům sdílíme naše originální know-how. Přibližně jedenkrát měsíčně posíláme v email newsletteru naše nové články, infografiky, online webináře a další akce z oblasti facilitace a komunikace. Přihlaste se také a získejte víc. Odběr je možné kdykoliv zrušit.

Kurzy na zakázku