Čtyři základní kroky při procházení tématem

08. 02. 2021 Vojtěch Benda

Metodická okénka jsou krátká zamyšlení na konkrétní témata z oblasti facilitace a lektorování, která jsou inspirována situacemi z naší vlastní praxe. Přinášíme v nich praktické tipy na zefektivnění procesu a zveřejňujeme je obvykle každé pondělí.

Lektorujete nebo facilitujete někdy workshop a máte po jeho skončení smíšené pocity? Nejasný dojem, že akce se v zásadě podařila, ale přece jen tomu něco chybělo. Přemýšlíte a snažíte se přijít na to, co.
Možná jste přeskočili jeden z následujících čtyř kroků:

1. Otevření tématu
2. Pochopení podstaty problému
3. Objevení správného řešení
4. Konkrétní kroky pro využití v praxi.

Na první pohled to vypadá jasně (možná až banálně). Než kliknete jinam, tak se pojďme na jednotlivé prvky podívat podrobněji.

1. Otevření tématu funguje pro přepnutí pozornosti a také pomáhá v hlavě aktivovat vzpomínky a myšlenky, které se účastníkům s tématem pojí. Vytváříme si tak základ, na kterém můžeme dále stavět. Vynechání této části může vést ke zmatku z nepochopení nebo k opomenutí souvislostí.

2. Pokud neodhalíte skutečnou podstatu problému, můžete se dobrat skvělých řešení, která všichni podporují a která se v praxi ukáží jako zcela nefunkční. Účastníci mají tendenci z analýzy problému utíkat, protože málokomu je příjemné zabývat se chybami a těžkostmi. Nicméně vyplatí se tady skupinu chvíli podržet.

3. Když v tento moment skončíte, můžete říct: "Tak, teď už víte, co vám nefunguje a na co si máte dát pozor." To, že jste s lidmi objevili nefunkční cestu má již samo o sobě nějakou hodnotu. Současně s nimi musíte prošlapat i tu novou, která by mohla fungovat. Ideálně jich prozkoumat několik a vybrat jednu, která bude nej (-snazší, -praktičtější, -rychleji realizovatelná, -levnější, apod.).

4. Zdá se, že nyní už musí být vše jasné. Skutečností však bývá, že jakmile se účastníci znovu dostanou do situace, kterou se snaží změnit, tak si vzpomenou, že to mají udělat jinak, a teprve v tu chvíli začnou vymýšlet způsob jak. My jim můžeme pomoci tím, že je necháme tento moment trénovat ve cvičeních a modelových situacích. To se týká lektorování. Při facilitaci skupinu provedeme vytvořením plánu, který bude obsahovat konkrétní kroky.

Teď se můžete zamyslet: Používáte všechny tyto prvky sami ve své praxi? Na který z nich zapomínáte nejčastěji? Co by mohlo pomoci, aby se vám to nestávalo? A jak konkrétně to provedete?

Přečtete si další Metodické okénko: Praktické výhody práce v online prostředí.


Byl pro vás článek užitečný? Sledujte jednoduše další - přihlaste si Edutica newsletter. Sdílejte článek ve své sociální síti kliknutím na ikony na konci článku.
Newsletter

Získejte naše know how a dárek na uvítanou

Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte mini E-book s tipy pro úspěšný online meeting. Jednou měsíčně s vámi sdílíme své know-how ve formě článků, videí či infografik z oblasti facilitace a komunikace a informujeme o chystaných novinkách a cenových akcích. Odběr je možné kdykoliv zrušit.

Kurzy na zakázku