Moment překvapení - jak skloubit pro a proti

01. 02. 2021 Vojtěch Benda

Metodická okénka jsou krátká zamyšlení na konkrétní témata z oblasti facilitace a lektorování, která jsou inspirována situacemi z naší vlastní praxe. Přinášíme v nich praktické tipy na zefektivnění procesu a zveřejňujeme je obvykle každé pondělí.

Při facilitaci a lektorování občas využíváme moment překvapení - něco, co účastníci nečekali. Obvykle jej zařadíme proto, abychom účastníky aktivizovali a získali jejich pozornost. Nebo také proto, abychom předešli náročným situacím, které nastávají, když příliš brzy odkryjeme karty.

Nicméně moment překvapení umí překvapit i nepříjemně. To navíc nebývá na první pohled znát. V hlavách účastníků se objeví otázky - co se to teď děje? Proč? Jak to souvisí s tématem, které máme řešit? Kdy se to dozvím? A ví to vůbec facilitátor/lektor?

Takové otázky pak přirozeně zhoršují pozornost, kterou účastníci věnují tomu, co se děje. Tedy pravý opak toho, co jsme chtěli. Současně účastníci mohou situaci, se kterou nepočítali, vnímat jako naši nepřipravenost nebo improvizaci.To má pak vliv na důvěru skupiny v nás a tím pádem i na ochotu s námi dále aktivně spolupracovat.

Jak to tedy udělat, abychom se těmto nástrahám vyhnuli a z momentu překvapení získali jen pozitivní efekt? Doporučuji před samotný moment překvapení zařadit něco, čemu říkám "procesní metakomentář". Zní to strašlivě, ale nejde o nic složitého. Informujte účastníky, že nyní nastane něco překvapivého, co možná bude trochu matoucí a nepříjemné, nicméně, že takto to bylo zamýšleno, že nám to pomůže lépe dosáhnout společných cílů a že nejpozději v určitý čas se dozví proč jsme postupovali právě takto.

Případně využijte druhou možnost, která je vhodná, když máte se skupinou navázanou dobrou úroveň důvěry a spolupráce. Nabídněte, aby se ozvali kdykoliv, kdy jim něco nedává zcela smysl. Pak můžete reagovat odpovědí ve smyslu: "Díky, že se ptáte. Teď to bude znít trošku divně, ale je zcela v pořádku, že úplně netušíte, co se právě děje nebo proč se to děje. Možná je to i trochu nepříjemné. Můžu vás ujistit, že postupujeme podle plánu a stále směřujeme k dosažení našich společných cílů. Mějte teď se mnou trpělivost a nejpozději před další přestávkou vám prozradím proč pracujeme právě takto."

Tento druhý způsob má ještě jednu výhodu. Upozorní vás i na situace, kdy jste moment překvapení v plánu úplně neměli.
Díky tomu máte možnost zasáhnout včas a vyhnout se nepříjemnému vývoji facilitace nebo workshopu.


Přečtete si další Metodické okénko: Čtyři základní kroky při procházení tématem.


Byl pro vás článek užitečný? Sledujte jednoduše další - přihlaste si Edutica newsletter. Sdílejte článek ve své sociální síti kliknutím na ikony na konci článku.
Newsletter

Získejte naše know-how

Zájemcům sdílíme naše originální know-how. Přibližně jedenkrát měsíčně posíláme v email newsletteru naše nové články, infografiky, online webináře a další akce z oblasti facilitace a komunikace. Přihlaste se také a získejte víc. Odběr je možné kdykoliv zrušit.

Kurzy na zakázku