Brainstorming je za námi - a co dál?

04. 06. 2021 Vojtěch Benda

Metodická okénka jsou krátká zamyšlení na konkrétní témata z oblasti facilitace a lektorování, která jsou inspirována situacemi z naší vlastní praxe. Přinášíme v nich praktické tipy na zefektivnění procesu a zveřejňujeme je obvykle každé pondělí.

Minulé okénko bylo o scénáři a o tom, co od něj chtít.

V dnešním okénku se podíváme na konkrétní moment, který při facilitaci nebo lektorování nastává poměrně často. A který pro řadu facilitátorů a lektorů bývá poměrně náročný naživo i online. Jde o okamžik, kdy končí sbírání myšlenek a před námi na flipchartu (nebo virtuálním whiteboardu) visí jen chaotická spousta lístečků.

Jak nad tím přemýšlet
Nyní je naším hlavním cílem vnést do neuspořádaného sběru nějakou strukturu. Kromě toho můžeme sledovat i další cíle. Možná chceme udržet dynamiku procesu a motivaci skupiny. Nebo nám jde o maximálně správné pochopení souvislostí. Případně chceme, aby se účastníci na věc podívali z různých úhlů pohledu. A taky možná nemáme moc času a rychle se potřebujeme posunout dál.

Jak to provést
Pro každý z těchto cílů je vhodný některý z následujících způsobů:

A) Uspořádám to sám - nejrychlejší řešení. Nicméně do procesu tím vnášíme svůj úhel pohledu. A ten se může odlišovat od názoru skupiny. V extrémním případě se můžeme připravit o souvislosti, které někdo z účastníků vidí, ale nedostane prostor je sdílet.

B) Neřízený chaos - vyzvu účastníky, ať myšlenky všichni a současně uspořádají do struktury. Je to rychlé, je to dynamické, na konci je nějaký výsledek. Je zde však vyšší riziko nedorozumění - ten, kdo přerovnává nemá šanci vnímat, co zrovna dělají druzí. Také hrozí, že se prosadí jen nejsilnější jedinci ve skupině.

C) Skupinou vedená diskuze - vyzvu skupinu, aby strukturu společně vytvořila. Tentokrát však chci, aby to nedělali všichni naráz. Požádám je, aby proces komentovali - co s čím souvisí a proč. V rámci diskuze lze pěkně sledovat, jak nad tématem skupina přemýšlí. A v případě, že je to pomalé nebo vznikají spory, tak intervenuju.

D) Mnou vedená diskuze - v zásadě podobný průběh jako předchozí varianta. S tím rozdílem, že diskuzi vedu od začátku sám a pohlídám si, abychom zachovali dobré tempo a efektivity. Rozpory řeším hned v zárodku. Například tak, že sporné body přesouvám na konec, kde si s nimi snadněji poradíme.

E) A teď ještě jednou - to, pokud chci skupinu dovést k hlubšímu přemýšlení a hledání nečekaných souvislostí. Celý proces uspořádávání do struktury pak děláme vícekrát. Vytvoříme si několik kopií původního výstupu z brainstormingu a jedeme to dvakrát, třikrát nebo vícekrát podle potřeby. V první moment se ve skupině často objeví mírný odpor (ve smyslu - proč máme znovu dělat něco, co jsme právě dokončili). Jakmile však začnou padat nové neotřelé nápady, odpor rychle zmizí.

Proč je to důležité
Můžete zvolit kteroukoliv z nabízených variant (nebo třeba ještě úplně jinou). Je však dobré pamatovat, že od tohoto momentu se bude rozvíjet celá další diskuze. A na ní pak může stát úspěch celé facilitace nebo workshopu. Proto až si budete v duchu říkat něco ve smyslu: "Fajn, tak brainstorming bychom měli...", přidejte si k tomu ještě další větu: "...a teď bacha, teď to začíná být zajímavé".


Podívejte se na naše ONLINE kurzy: Přehled online kurzů ZDE.


Byl pro vás článek užitečný? Sledujte jednoduše další - přihlaste si Edutica newsletter. Sdílejte článek ve své sociální síti kliknutím na ikony na konci článku.
Newsletter

Získejte naše know how a dárek na uvítanou

Přihlaste se k odběru newsletteru a získejte mini E-book s tipy pro úspěšný online meeting. Jednou měsíčně s vámi sdílíme své know-how ve formě článků, videí či infografik z oblasti facilitace a komunikace a informujeme o chystaných novinkách a cenových akcích. Odběr je možné kdykoliv zrušit.

Kurzy na zakázku